{{office.HeaderText}}

{{office.Address}}

{{office.TeleponeNumber}}

{{office.MobileNumber}}

{{office.Email}}

Jak zaplanować rekrutację w biznesie? Podpowiadamy!

Proces rekrutacji umożliwia selekcję kandydatów i wybór tych, którzy najlepiej wpisują się w standardy firmy. Potencjalni pracownicy – oprócz kwalifikacji – powinni posiadać odpowiednie predyspozycje osobowościowe. Jak zaplanować skuteczną rekrutację w nowoczesnym przedsiębiorstwie? Przedstawiamy skuteczne sposoby!

Wartość testów osobowości w procesie rekrutacji – wyniki badań naukowych

Przydatność testów osobowości w rekrutacji kadry pracowniczej znalazła liczne potwierdzenia w literaturze naukowej. Przykładowo w 2015 r. amerykańscy badacze – F. Schmidt, I. Oh oraz J. Shaffer – ustalili, że testy mierzące ogólne zdolności poznawcze najlepiej przewidują przyszły poziom wykonywania pracy. Pozwalają z dużym prawdopodobieństwem określić przyszłe wyniki i sukcesy potencjalnego pracownika.

Dobrym przykładem jest test zdolności poznawczych ACE, który ocenia kompetencje kandydata w zakresie logicznego rozumowania analitycznego. Mierzy trzy domeny poznawcze: numeryczną, przestrzenną i werbalną. Ocenia zdolność zapamiętywania, myślenie abstrakcyjne oraz rozumowanie i przetwarzanie informacji. Z powodzeniem może być stosowany wobec pracowników lub menedżerów na wszystkich poziomach organizacji.

Nowoczesne rozwiązania dla biznesu – Master Management Poland

W czasach globalizacji zasobów ludzkich oraz szybkiego rozwoju nowych technologii warto zdać się na innowacyjne rozwiązania. Szereg narzędzi cyfrowych oraz profesjonalne doradztwo z zakresu HR oferuje Master Management Poland.

Platforma Master People ułatwia i przyśpiesza procesy rekrutacyjne oraz umożliwia przeprowadzanie oceny zatrudnionych pracowników. Szczegółowe analizy HR pozwalają zastosować obiektywne kryteria porównawcze i efektywnie zarządzać talentami w przedsiębiorstwie.

Współczesne metody rekrutacji i selekcji pracowników – jak zaplanować rekrutację?

Planowanie procesu rekrutacji z pewnością nie należy do łatwych zadań. Niemniej jednak sporządzanie szczegółowego planu pozwoli wdrożyć jednakowe standardy, a w efekcie zaoszczędzić czas i środki. Warto podkreślić, że przyjazna rekrutacja wpływa na tzw. candidate experience, czyli doświadczenia kandydata od momentu złożenia aplikacji aż do rozpoczęcia pracy na danym stanowisku. Ponadto przejrzysty i nieskomplikowany proces buduje pozytywny wizerunek firmy.

Jakie kroki należy podjąć i co trzeba rozplanować? Po pierwsze – stworzyć opis stanowiska pracy. Precyzyjnie określony zakres obowiązków zwiększy satysfakcję kandydata z podjętej decyzji. Nowy pracownik nie będzie czuł się zagubiony i łatwiej odnajdzie się w firmie.

Kolejny etap to stworzenie opisu (profilu) idealnego kandydata. Dzięki temu zabiegowi spada ryzyko zatrudnienia osoby, która według subiektywnego odczucia rekrutera wywarła najlepsze wrażenie. Rekruter od samego początku będzie poszukiwał osoby o konkretnych kompetencjach i cechach osobowości, które zostały określone przez firmę jako pożądane. 

Istotnym elementem jest stworzenie planu prowadzenia rekrutacji oraz określenie metod selekcji. Plan powinien obejmować etapy rekrutacji – opisywać m.in. metody poszukiwania kandydatów, sposób przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych i udzielania feedbacku oraz ewentualnie dodatkowe testy (np. psychologiczne, osobowości).

Dodatkowe etapy rekrutacji

Firmy często stosują dodatkowe metody selekcji pracowników. Wśród najczęściej spotykanych można wyróżnić:

  • testy psychometryczne (np. testy kognitywne, Test Wielkiej Piątki),
  • pogłębiony, ustrukturyzowany wywiad,
  • testy weryfikujące wiedzę,
  • symulacja zadań, z jakimi pracownik będzie miał styczność,
  • rozmowa z przełożonym,
  • dzień próbny.
Category: Artykuły, Publikacje
Tags: rekrutacja

Data: 07.10.2024